SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 46 >>

بَاب السِّوَاكِ

25. Misvak Kullanmak

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ سُفْيَانَ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ يَرْفَعُهُ قَالَ لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ لَأَمَرْتُهُمْ بِتَأْخِيرِ الْعِشَاءِ وَبِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ

 

Ebu Hüreyre (r.a.)'den rivayet edildiğine göre Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: "Eğer mu'minlere zorluk vermeyecek olsaydım yatsı namazını geciktirmelerini ve her namaz (başın)da misvak kullanmalarını emrederdim."

 

 

Diğer tahric: Buhari, cum'a; temenni; sevm; Müslim, tahare; Tirmizi, tahare; Nesaî, ta­hare; mevakît ; İbn Mace, tahare; Darimi, salat; Muvatta, tahare; Ahmed b. Hanbel müsned...

 

AÇIKLAMA:     Misvak, dişleri temizlemek için kullanılan lifli bir ağacın dallarına denir. Bunların bir karış boyunda kesilerek ucundan kabuğu soyularak lifleri çıkarılır ve bu kısımla dişler fırçalanır.

 

Abdest alırken ağzın yıkanması sırasında misvak kullanılması sünnettir.

 

Misvakın en iyisi Erak ağacından olanıdır. Bununla misvaklanınca su ile birleştiğinde mikrop öldürücü bir madde oluştuğu bilinmektedir.

 

Nebi (s.a.v.) muhtelif hadis-i şeriflerinde müslümanları misvak kullanmaya teşvik etmiştir. Bunlardan bazıları şu mealdedir:

 

"Biriniz geceleyin namaz kılmaya kalkarsa misvak kullansın. Çünkü, o namaz kılmağa kalkınca kendisine bir melek gelerek ağzını onun ağzına temas ettirir. Artık o kulun ağzından çıkanlar melaikenin ağzına girer"[Münzirî, el-Tergîb ve't-terhib, I, 166]

 

"Misvak Allah'ın rızasını kazandırır ve ağzı temizler"[Buhari, Savm; Nesaî, tahare; İbn Mace, tahare; Darımi, vudü'; Ahmed b. Hanbel,]

 

"Misvak kullanarak kılınan namazın fazileti; Misvak kullanmadan kılınan namazdan yetmiş kat fazladır"[Ahmed b. Hanbel; Münzirî, Terğib,I,167.]

 

"Size misvakı tavsiye ederim"[İbn Mace, İkame; Muvatta; tahare; Ahmed b. Hanbel]

 

Misvak kullanmanın fazileti hakkındaki görüşlerden bazılarını da şöylece sıralayabiliriz:

 

Evzai, "Misvak abdestin yarısıdır. Bilhassa namaz kılınacağı zaman, abdest alırken, Kur'an okurken, uykudan uyandıktan sonra ve ağız kokusu bozulunca, misvak kullanmanın ehemmiyeti artar. Gece namazlarına kalkınca, cuma günü ve keza uykuya yatarken, vitir namazından sonra, sabahleyin ve yemekten önce misvak kullanmak mustehaptır" demiştir.

 

ibn Dakiki'l-İyd ise misvak kullanmanın hikmetini şöyle açıklamıştır: "Namaz kılınacağı zaman misvak kullanmanın müstehap oluşundaki hikmet, Allah'a yaklaşma hali oluşundandır. Binaenaleyh ibadetin şerefini göstermek için bu halin kemal ve temizlikle muttasıf olması icab eder."

 

Bezzar'ın Hz. Ali (r.a.)'den rivayet ettiği bir hadiste misvak kullanmanın Kur'an-ı Kerim dinleyen melaike ile ilgili olduğu, melaikenin ona, ağzını ağzına değdirecek kadar yaklaştığı beyan edilir.